lördag 17 augusti 2019

...att inte sova tillsammans

Att vara ett par, gifta eller sambo brukar nästan alltid betyda att man delar säng om nätterna......



Men man måste inte dela rum....det är liksom inte lag på det....

Detta ämne kan vara lite känsligt, det vet jag,  det är väldigt synd, för ibland kan det vara en väldans god ide´, att faktiskt ha skilda sovrum, om man har möjlighet

Nu har du säkert räknat ut att det är så i min familj , och det är sant

Egentligen började det nog redan när Ture var nyfödd och stökade lite på nätterna, då turades vi om att sova i "skrubben", ett litet extrarum/förråd.

Om man var den föräldern som sov i skrubben så visste man att man fick vara i fred hela natten och fick vakna utvilad för att ha lättare att orka med dagen och kanske nästa natt när man hade Ture.

Det blev ju lite lättare för den föräldern som var sömning och hade nattvakt, för man visste ju att nästa natt kunde man se fram emot att man skulle få sova i lugn och ro eftersom det då var ens tur att få sova i "skrubben"

Helt enkelt en superbra lösning tyckte vi

Men Ture blev faktiskt så småningom en stor kille som inte behövde så mycket nattvak..
och efter några år till så flyttade Elvira hemifrån, ett rum blev över...

Jag tog mod till mig...och stod på avstånd,  när jag föreslog för min kära make att jag tyckte att vi kunde ha var sitt sovrum...

Jag misstänkte nämligen att förslaget inte skulle bli jättepopulärt direkt, att det nog behövde sätta sig lite liksom.....

Jo, så var det....

Han trodde nog att jag typ ville skiljas, men jag ville ju att vi skulle ha skilda sovrum just för att vi INTE skulle skiljas....


Det finns vissa (tre) saker  som jag blir direkt odräglig av, sådär så att jag knappt står ut med mig själv

Det är:

1: Dålig sömn
2: Dålig eller/och försenad mat
3: Dåligt med motion

Att dela sovrum med Jonas innebar att bli väckt av snarkningar, av att han går och lägger sig senare eller/och  att han ibland går upp tidigare....
Något av dom tre sakerna händer ju varje natt....

Eftersom Jonas för det mesta är en klok man och make så insåg han så småningom själv fördelarna....


Så hos oss funkar det ungefär så här:

Jag går 9/10 gånger och lägger mig först
Jonas följer 9/10 gånger med in till mitt rum  och läser godnattsaga..........
Jag somnar tvärt
Jonas går upp till sitt krypin och surfar runt på sin padda, det är någon tråkig deckare, kanske något fiskeforum, ja det är vad jag tror i alla fall, han kanske gör något helt annat, inte vet jag, men det man inte vet har man ju inte ont av, hahahha

Sedan sover vi gott i timmar utan att störa varandra

Jag vaknar från fyra och framåt, hämtar datorn för att skriva olika grejer, då vill jag vara ifred en stund med mina tankar och mina ord
Kokar kaffe och inväntar att Jonas ska vakna
Jonas vaknar och kommer tassande, antingen för att bara krypa ner hos mig en sväng eller för att ta sig en kopp nykokt kaffe

Fast ibland händer det ju att man inte vill sova  själv, man kanske tex är jätteledsen  och då brukar vi sova över.....
...ibland  behöver man ligga jättenära och tryggt och bara snusa på varann, det är supermysigt och jättetröttsamt.....

....jag snarkar visst också....jag som är en så fin dam.....skulle jag snarka....??

Vet inte om tänker tro på det....


Nåväl,
för er, ni som har utrymme och olika dygnsrytmer, våga prova på att ha var sitt rum,  det är faktiskt väldigt mysigt att ha ett eget kryp in som man får ha det precis som man vill utan kompromisser....

...på Jonas väggar hänger fiskespön och mctavla och på mina väggar hänger hästbilder och en garnhylla......


Man måste bara tänka på att inte gå och lägga sig om man är osams....
för..det blir inte alls bra...

...den som lägger sig först måste bli "nattad"på ett bra sätt...



Och som sagt det kan vara lite känsligt att föreslå men det är fett värt det......



Tänk på att...

...det kan vara nog så mysigt och spännande att skicka sms och smyga mellan sovrummen också....




Kärlek & Glädje åt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar