måndag 1 februari 2016

...tomtar som finns och gudar som inte gör det.......

Jag och min kära make hade en diskussion igår vad gäller vuxna som lurar i barn att tomtar och gudar finns. Han vet precis hur han ska få  mej att gå igång och inte sitta i passagerarsätet i bilen och spela hög musik som inte han gillar så mycket,  ha, ha, ha!

Varför är det okej att lura i barn att det finns gudar men inga tomtar???

Hallåå! Tomtar finns ju, till skillnad mot en massa gamla gudar, vad jag vet!

Jag menar tomtar träffar man ju en, några eller ett helt gäng varje år, dom är i stan, på köpcentrum, i skolan, i kyrkan och ibland kommer dom till och med hem, men nån gammal gud har jag aldrig träffat någonstans, jag känner inte en enda som har gjort det heller. Ännu mindre finns det  ju inte ett enda bevis på att den där guden åstadkommit något bra när det verkligen behövs, det har däremot tomten. Denna julen tex så kom han med ett nytt underställ, precis som att han visste att alla gamla luktade gammal skunk....

Nä, men ärligt talat, om det händer dåliga saker, exempelvis, barn som dör i förtid, vuxna som lider i fruktansvärda sjukdomar  och hemska krig som förstör hela länder och splittrar familjer, då är det människans fel eller så är det så att gud vill ta tillbaka någon person.......(åååå, fett sur blir jag på det skitsnacket, usch! )

....men om det föds fina små bebisar,  om människor blir friska från svåra sjukdomar, om folk klarar sig levande ifrån svåra olyckor,  förstår du, då kan den fantastiska guden klappa sig på axeln för det är ju han som varit framme?

Hallåååå, hur kan man tro det?

Om det går åt pipsvängen för mej så fattar jag att det beror på omständigheter, mina egna dåliga val, en negativ syn, varit på fel plats vid fel tillfälle och ibland, otur helt enkelt!

Om det går bra för mej så fattar jag att även det beror på omständigheter, mina bättre val, en kasse tur, lyckas vara på rätt plats vid rätt tillfälle och en positiv syn på saker och ting.

Jag gillar att prata religion med troende och när  Jehovas Vittnen kommer till dörren så är det ju rena rama julafton! (tror dessvärre att jag har blivit svartlistad hos dom , för dom kommer aldrig längre)  Jag känner ju att jag har ett kall, precis som dom, och det är att få dom att förstå att:
 Jo, det går alldeles utmärkt att vara icke troende och ändå vara väldigt tacksam och lycklig, sju dagar i veckan, utan att behöva be, sitta still i någon kyrka eller något annat heligt hus och lyssna på  någon dryg och långtråkig (oftast) man i  någon form av klänning, lustig hätta eller präktig knuten slips!(Dom som är troende verkar i bland  tro att dom har patent på att vara lyckliga och tacksamma för livet och att vi andra inte kan vara det utan en tro???? )

För att inte tala om alla dessa underliga regler som någon man har tolkat utifrån den där speciella sagoboken, regler som bara ger människor dåligt samvete och som ska få dom att be, springa på sammankomster och gudtjänster ännu mer.  Hallå, en del regler är ju nästan omöjliga att följa....tex,  du får inte onanera, ha, ha, ha undrar om det var han som hade varit tonåring utan armar som skapade den regeln! Gud ser allt....otrevligt att man inte kan få ha någonting hemligt...ha, ha, ha... men, snälla......!?

Kan vi inte bara lämna dom där gamla böckernas regler,  ta ansvar själva för vår egen lycka och bestämma att:

Alla följer dom lagar och regler som står i lagboken, då vet alla vad man ska rätta sig efter. Passar inte det så engagerar dig politiskt, det hjälper inte att gå till kyrkan och be!

Alla är lika mycket värda, ALLA!

Alla är snälla och visar respekt mot alla!

Alla slutar vara avundsjuka för att någon annan har ditten eller datten! Stanna upp lite varje dag och funderar på vad vi faktiskt har, istället för att glo på grannen och muttra om orättvisa och att man faktiskt också vill ha det eller det .....acceptera att du har det som du har det och vill du något annat så jobba på det då, gnäll inte!

Alla tar ansvar för sitt eget liv så mycket det går! Sluta upp att förlita dig på andra inklusive gamla gudar!

Alla som har möjlighet bör ta sig ut och röra på sig i naturen mycket och ofta istället för att sitta stilla på sina små och stora rumpor i någon församling och lyssna på gamla "hittepåverser" hit och "hittepåverser" dit! För att inte tala om dom som sitter timme, efter timme vid dator/tv! Hur lycklig blir man av det liksom?

Jag kan lova att det inte finns en enda person som kommer in efter en naturtur och mår sämre än den som har suttit vid en skärm eller suttit stilla på någon form av möte/gudtjänst eller vad det nu kan vara!  Vid ökad puls i naturen så händer det saker i både kroppen, hjärnan och själen som fungerar som ett oslagbart "måbrablismartsnällochlyckligpiller"! Vad mer kan man önska liksom??

Det är ju inte så himla svårt???  Det kostar ingenting att prova! Alla vill väl må bättre, det kanske kostar dig lite av din böne/tv/dator/kyrkotid men det är det är det väl ändå värt??


Så vad har vi lärt oss i dag??
Jag tror på tomten, han visste ju att jag behövde nya läsglas också...

Tomtar finns!
Gudar finns inte!
Motion i naturen gör oss friskare, snällare, smartare och lyckligare och man kan vara väldigt lycklig och tacksam utan en gudstro!

Kärlek och glädje åt alla!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar