lördag 16 januari 2016

.. att bli en riktig löpare....

Vill du bli en riktig löpare? (Alltså en sådan som helt enkelt älskar löpning för löpningen skull)

Alltså inte en sån som vrålspringer några dagar, veckor eller månader och sedan lägger av, utan en riktig löpare som springer året runt i ur och skur utan gnäll och dessutom oftast njuter av det! Helt enkelt en som inte har högsta prio på vare sig tider eller distanser utan har förstått vinsten av den regelbundna löpningens positiva effekter!

Då tror jag att vi ska börja med en liten lätt hjärntvätt!

Jag har funderat lite.....
Många tänker att:

Nu jäklar i havet ska jag börja springa och bli 10 kg lättare.....
eller nu min själ ska jag börja springa och klara att springa milen på under 50....
eller nu ska jag ta mej tusan börja springa så att jag kan klara en maraton om 2 månader....
eller nu ska jag fasiken börja springa, jag måste nog det....

Jag tänker så här:

Mål i all ära är bra,  men vägen till målet är viktigast! 

Vägen mot målet måste vara trevligt, för om det inte är det och du inte har tröttnat innan du nått fram så lär du göra det så fort målet är uppnått, om det inte känns kul och skönt på vägen dit!

Mitt tips på lätta mål för att att bli en riktig och lycklig löpare som bara älskar löpning är:

UT med dig var och varannan dag, inga undanflykter gäller förutom skador och sjukdom!

En enkel och bra regel som jag brukar förespråkar och själv följer är: Ingen träning, ingen dusch! Så ska du få duscha eller bada, varsågod..... ut och spring först! Den regeln är extra bra dom dagarna det känns lite motigt, har man en regel så har man!

Skaffa några bra och snygga skor, lite snygga, sköna löparkläder och en bra låtlista som inte stressar, bara gör dig glad och lite taggad! Se till att ha lite för lite kläder på dig, (men absolut inga glipor ) det är sjukt irriterande och jobbigt att springa med för mycket kläder eller glipor. Det kan sabba hela rundan!

Kliv utanför dörren, knäpp på din låtlista och börja spring! LÅNGSAMT som tusan, typ så långsamt som du bara kan, utan att gå.
Var lite envis att du ska springa till låtens slut och kanske en eller två låtar till, gå lite om du håller på att storkna, det måste vara uthärdligt annars sticker du inte ut fler gånger! 

Det spelar ingen roll hur långt du kommer eller hur fort det går. 

Det som spelar roll är att du kommer ut var och varannan dag!

Det gör inget om du går en stund, i början, mitten eller i slutet,  du är ute, du rör på dig, du är duktig och du har startat din karriär som en riktig löpare!

Det gör inget om man stannar upp för att lukta på en blomma, kolla på en utsikt, dricka lite vatten, ta en selfie, lyssna på en fågel, eller skicka ett sms till någon som man tycker om, meningen är att man ska ha en trevlig tur!



Ganska snart så kommer du i ditt långsamma tempo med snygg och bra utrustning och härlig spellista kunna springa en hel runda utan att ge upp och då kommer lyckan!

När lyckan väl har infunnit sig, då du, då kan du försiktig lägga in ett och annat rimligt mål, även något orimligt om du är den sorten som jag, ha, ha, ha!

Det skulle kunna vara att klara av att springa oavbrutet i 30 minuter,  det skulle kunna vara något trevligt lopp eller att klara ett visst antal kilometer, det spelar inte så stor roll vad, det som spelar roll att du inte längre är en gnällande, soffsittande,  slöhög med en massa dåliga undanflykter för att slippa träna, utan en riktig löpare!

Grattis, nu är det bara att köra!

Tro det eller ej, helt plötsligt så kommer bara att älska det!



Kärlek, glädje och löpning åt alla!

1 kommentar: