lördag 29 juni 2019

...........Min bror, Jonas

Du har dykt upp och varit med extra mycket senaste tiden

Är det kanske för att  det närmar sig årsdagen


Om ett par dagar så har det gått ett år sedan som du lämnade detta livet

Ibland kommer du glidande förbi i mina tankar
Kanske inte varje dag, men näst intill


Oftast så går det bra när du glider förbi, jag vinkar lite och fortsätter med det jag gör

Men ibland så kommer du lite närmare

Det vill jag inte
Det blir för sorgligt
Alldeles för sorgligt

Du ska hålla dig en bit på avstånd
Det är ju det som jag är van vid
Det är som vanligt då

Sedan ropar jag om jag behöver
Så har det alltid varit

Du har liksom aldrig behövt ropa efter mig....
Det är ju jag som har gjort så

Det är lite sorgligt men sant
Att jag aldrig fick vara ett telefonsamtal bort för dig om du behövde
Men du behövde aldrig mig


Men jag visste alltid att du fanns i andra änden när jag behövde...
eller någon annan behövde

Tryggt




Men så är det

Därför är det skönt att du är lite på avstånd
Vinka lite när du glider förbi
Det blir mindre sorgligt
mindre skavigt
och mer som vanligt

Men ibland...
 då kommer du lite för nära
 smärtan biter hårt

Jag vet ju att du klarar dig utmärkt 
Det har du alltid gjort
och om du håller till någonstans....
...något hemligt ställe....
.....så klarar du det utmärkt också

Men smärtan Jonas....
..... smärtan för mamma...
 ...dina barn..
 ....din fru...
och dina vänner....

Den smärtan gör så ont,  så den får mig illamående

Jag slår helst bort den faktiskt

Jag vill inte

Jag vill inte tänka sorgligt,
jag vill tänka glatt


Jag ser inget bra i att vare sig du eller någon annan kilar vidare för tidigt

Det är bara, bara dåligt

Men jag ska fortsätta att leva så mycket jag kan,
även för dig och för alla andra som inte fick....

Det är väl det minsta man kan göra för att visa respekt....


Ja, så tänker jag

varje gång som du glider förbi


Vi ses kanske igen...
...många påstår ju det...

...men....
...det vet ju bara du....





Vi andra får se....




Kärlek & Glädje och liv, så länge man vill, åt alla!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar