fredag 14 juni 2019

...min ätstörning



Jag undrar egentligen hur många det är som har någon form av missbruk eller ätstörning egentligen?
Jag undrar också varför man inte pratar nåt vidare om det.

Jag har haft nikotinmissbruk men inte längre, mitt största problem eller rättare sagt utmaning, är min sk. ätstörning.....

Ja, nu är det ju inte så att jag direkt har anorexi eller bulimi eller så men någon jäkla störning,  det har jag definitivt.

Det som är bra är att jag är fullt medveten om att jag har den och jag kan hantera den hyfsat, det har jag liksom lärt mig med åren.

Men när jag "åker dit" så kan jag äta så himla mycket och jag blir aldrig mätt, om jag möjligtvis skulle lyckas bli mätt så är det ändå bara en liten, liten stund och sedan är jag plötsigt och glor  i kylskåpet eller eller gräver i skafferiet igen....suck!

Det är bara helt  omöjligt bara äta några polly, en eller två  toffifee, en liten  chokladbit eller en enda smörgås eller en kaka....nä,  jag måste äta jättemycket, typ en hel påse polly, en hel ask med toffifee eller åtta smörgåsar för att känna att det räcker...... men......... plötsligt är munnen full igen....och då kan jag till och med börja trycka typ gamla mariekex eller halväckliga digestive.....det är sjukt och absolut någon form av ätstörning...men, men....så är det....

.....ju mer jag äter och ju onyttigare,  desto mer äter jag liksom.....

Nåväl, jag har ju lärt mig hur jag fungerar och det är i vanlig ordning bara att se sanningen i vitögat, gilla läget, acceptera och efter det ta tag i saken.






Så här kan man göra om man känner igen sig och  har en liknande störning (förmodligen sockerberoende) som man vill få bukt med, funkar i alla fall klockrent på min störning :

Börja med att vara superstrikt, med endast tre punkter,  tre punkter är inte mycket, dvs:

* Låt bli ALLT sött och ALLT  konstigt som du inte vet vad det är.
Ät bara redig, rejäl och enkel mat så att du blir mätt och drick vanligt vatten.


* Rör på dig! Ordentligt!


*Var noga!   Så är sötbegäret borta på en eller två dagar.


Men som sagt du måste bli mätt, undvika socker och konstigheter och du måste röra på dig


Får du sötbegär ändå så är det något i maten som triggar...ta reda på vad....läs innehållsförteckning noga, alltså noga, det är mycket som kan dra igång begäret, är du känslig till en början så räcker det med vetemjöl eller stärkelse....blir du sugen efter en måltid där du ändå blev mätt, rannsaka måltiden, vad var det egentligen du åt? Var det något sött i såsen tex? Någon fond eller buljong, kryddblandning eller så?

Till slut så lär man sig vad det är man inte "tål".......


Ibland trillar man dit, så är det bara, men det gör ingenting, det är vare sig ett misslyckande eller ett problenm snarare lärorikt för man lär sig under tiden, fundera bara lite extra varje gång vad det var du åt när du blev så sugen och sedan är det är ju bara att  resa sig igen......No problem liksom! Ju fler gånger du trillar dit ju mer lär du dig av vad du trillar dit på .....

För egen del så  trillar ofta dit på mackor.....tex en rostad macka, sen kan det vara kalkat, helt plötsligt har jag ätit femtioelva rostade mackor.....och är ändå inte mätt...suck!


Jag trillar också dit om jag inte rör på mig,
...det blir liksom obalans och rastlöshet i kroppen....
...plötsligt så skriker munnen efter allt som jag inte ska äta.....
....hade jag rört på mig så hade det varit kroppen som hade ropat efter riktig mat istället för att munnen gällt skriker efter socker och skit....

Jag trillar lätt dit om jag inte äter riktigt ordentligt och blir mätt eller slarvar med att  röra på mig.
Allt hör liksom i hop!

Men det är inga problem för det är bara att börja om!






Jesus i typ matkoma......



Men en sak är också smart att göra och det är att styra upp hjärnan .....

.....tyck för allt i världen inte synd om dig själv för att du inte får "äta och dricka skit och tänk absolut inte:  Stackars mig, stackars, stackars lilla mig, när du inte "får"  äta vad och som du vill....nä....

Tänk så här istället :

Jag väljer själv om jag vill stoppa i mig skit och vara sugen hela dagen
                    
Men jag hoppar över för det är så förbaskat skönt att slippa vara sugen och ha begär och vara styrd av något

Tänk:

Skönt att slippa, skönt att slippa, skönt att slippa....skönt att slippa använda kroppens organ för att bli av med skit, skönt att slippa att vara sugen....
.....billigare och miljövänligare också

Sedan är det ju faktiskt så här också, att när man blivit av med det värsta suget så kan man ju båda fika och äta lite skit en och annan gång men det ska vara ett medvetet val och man ska först fundera på om det kommer att vara värt det ......att gå och vara sugen hela resten av dagen.....



Lär dig tvätta om i hjärnan lite och sluta tyck synd om dig, lär hjärnan i stället att det är skönt att slippa! Skönt att slippa vara beroende! 






Kärlek & glädje åt alla!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar