fredag 4 januari 2019

...brott och straff....

Titt som tätt så kommer diskussioner upp huruvida vi ska höja straffen för kriminella.

Jag kan förstå att den kommer upp, det är inte jättekonstigt...
....jag skulle också kunna vara en sån person men eftersom min hjärna måste vända och vrida på allt hela tiden så kommer jag fram till att så enkelt är det då rakt inte.....

Det kanske behövs, men när man googlar runt lite och läser statistik och forskning så verkar det råda väldigt delade meningar om detta ämne och effekterna av det...

Diskussionen känns ofta lite enkelspårig och smal!

Precis som om att höjda straff vore lösningen på det mesta och att brottslingar gör brott för att vi har låga straff......?!

Jo, det kanske är så men för mig låter det lite långsökt...

Något skaver här i denna diskussion....

Det känns lite som att vi fokuserar på att ta tag i brottslingar först när brottet redan har begåtts  liksom...

Jag tänker att det är väl lite sent då..? När brottet redan har begåtts....?

Varför började det brinna liksom? Kanske bra att se över vad som gör att det börjar brinna....



Jag kan ibland fundera på om jag själv har ett ansvar till att människor begår brott.....jag som vuxen medmänniska...?

Är det så att jag som person skulle kunnat ta flera steg framåt i stället för bakåt när jag sett att något varit fel?

Är det så att jag har låtsats att jag inte har sett eller hört när jag istället borde tagit ett steg fram och sagt ifrån?

Tex:

Borde jag kanske varit obekväm och sagt till "Kalle" och  "Pelle" på skarpen när dom for fram som raketer  mitt i vägen på samma cykel.......Borde jag kanske tagit dom i örat redan där och då och därmed talat om,  att bara för att inte mamma och pappa är i närheten så betyder det inte att man gör som man vill ostraffat....?

Kan det vara så att alla människor kan ha del i att barn och unga hamnar snett bara för att vi inte vill vara obekväma och lägga oss i andras barn och ungar?

Man föredrar att inte lägga sig i och sedan istället gå hem och beklaga sig för maken och grannarna om vilka dåliga föräldrar alla andra är som inte har ordning på sina ungar.....

Men är det inte så att vi alla har ett ansvar här.......

Jag menar, föräldrar är ju inte med överallt och hela tiden och när dom egna föräldrarna inte är i närheten så bör det banne mig vara lag på att andra kloka vuxna tar sitt ansvar och rycker in och tar " "snorungar" i örat......


Då blir det tidigare i livet obehagligt för betydligt fler småfolk att hitta på dumheter, långt innan dom hittar på större och allvarligare hyss och hamnar där folk diskuterar högre straff......

Det känns ju dessutom som att det skulle kunna bli betydligt billigare om alla vuxna tog sitt ansvar betedde sig ansvarsfullt och vuxet....

....kanske det till och med kunde bli en slant över från kriminalvården till fler poliser som kan ta snorvalpar i öronen i tidig ålder....


Ibland kanske det är  en macka och ett vuxet öra som behövs en stund....


En tanke bara......att liksom vända på spiralen..




Jag menar bara så här, man kan ju inte hela tiden fundera på hur man effektivare skulle kunna släcka en branden.....någon gång måste man ju ta tag i vad i hela friden det är som gör att det börjar brinna....



En svårighet är ju att vi (tyvärr oftast inklusive jag själv) tänker:  " Asch, jag vill inte lägga mig i"....för man vill ju inte vara obekväm  liksom...

....men kanske att det hade varit betydligt bättre om varje människa istället tänkte: "Nähe, nu är det nog bäst att jag är lite obekväm och lägger mig i lite här"


Sedan att jag tycker att vi ska ta tillbaka stupstocken för pedofiler och våldtäktsmän ......ja, det är ju en annan sak....





Förmodligen så skulle det också finnas färre kriminella om vi i ung ålder såg till att dom började med skogslöpning .......



.........det är jag, typ helt säker på!



Kärlek och glädje åt alla!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar