lördag 26 november 2016

.... förlåt.....

Har du någon gång tänkt:

-Jag tänker minsann inte säga förlåt, det var ju inte mitt fel....

eller har du någon gång vasst kläckt ur dig: Jamen,  förlåt då,  för fan...

Jag erkänner här och nu, jag har gjort båda...många gånger....

Så korkat. Vem gynnar det?? Inte mej själv och inte motspelaren...

Under åren som jag har levt så har jag,  tack och lov lärt mig lite mer än att bara baka fina tårtor, stå på huvudet, sticka och springa långt!

Jag har lärt mig att ge bort ett väldigt fint och praktiskt "måbraord" även vid sådana tillfällen som jag kanske inte är helt på det klara med vad jag sagt eller har gjort för fel..... 


...FÖRLÅT!

(Det är extra praktiskt att ha lärt sig att säga det ordet när man har en mun som ibland talar innan hjärnan har tänkt klart!)





Jag har lärt mig att det funkar finfint att backa lite emellanåt, säga förlåt och mena det, även gånger som jag varit väldigt osäker på om jag själv verkligen har gjort fel..... men just i stundens hetta så spelar det liksom ingen roll. 

Jag har märkt att personen som får mitt förlåt mår så fantastiskt mycket bättre när ordet är sagt,  och det finurliga är att jag gör det också! 

Jag förlorar absolut ingenting på att säga det magiska ordet! 

Jag mår bara bra! 

Det är ju sååå fiffigt, så att man blir alldeles glad!

Någon i min närhet har ju uppenbarligen blivit, ledsen, arg, besviken eller sur för att jag har sagt eller gjort något,  jag har förmodligen inte gjort det med flit men det har liksom ingen betydelse.

Känns det livsviktigt att komma fram till vem som hade rätt eller vem som hade fel så är det betydligt mycket lättare att göra det efter att man har sagt FÖRLÅT, förlåt att jag gjorde dig illa eller ledsen!

Det händer liksom något fantastiskt när man säger det ordet och menar det! 

Försvarsmurar och sura miner bleknar, stämningen går genast från kall till varm och då är det så himla mycket lättare att mötas och prata! 

Så sluta snåla! 

Säg förlåt med munnen och  hjärtat,  även dom gånger som du inte riktigt begriper vad felet är, ingen förlorar, alla vinner! 

Okej, någon är ledsen, arg, besviken, förmodligen på grund av dig , du har ingen aning om varför,  men säg ett ordentligt, FÖRLÅT och prata sen! 

Att hålla på att käbbla huruvida vem som hade fel och vem som hade rätt så länge tårar flödar, knytnävar far i luften... det blir en onödig tunggrodd diskussion som för modligen inte leder någon vart! 

Backa lite, säg förlåt och prata sen. 

Allt kommer att flyta på så passens mycket lättare efter ditt förlåt, oavsett om det gäller dina barn, din partner, din granne eller din arbetskamrat!  

Båda vinner av ett förlåt,  både den som delar ut ordet och den som tar emot det! Det är ju liksom som en fin liten present! 
Det är ju jättetrevligt med presenter, både att få och att dela ut!

AMEN!


(Det lackar mot jul....tänk på det när du köper ljus! Är dom inte miljömärkta så kan du räkna med att du bidrar till både regnskogsskövling, brott mot mänskliga rättigheter och gynnar användning av hälso- och miljöfarliga bekämpningsmedel....huanamej!!!)



     Kärlek, glädje och små presenter åt alla!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar