lördag 30 juli 2022

Visst är vi väl himla konstiga ändå? 

Titt som tätt så svävar det runt inlägg och rubriker om djur som far illa av olika anledningar,  nyss kunde man läsa om en valp som dränkts av två personer 

Man kan må illa för mindre.  Det är vidrigt, oförlåtligt och ett helt stört beteende. Det är inte svårt att blir upprörd och att man skriver om det och delar det på nätet

Man blir ju liksom både trött men också helt galen när man hör om det och dom allra flesta, inklusive jag själv, skulle gladeligen skära öronen av en människa som gör något sådant



MEN


Jag kan ändå inte låta bli att fundera över hur vi fungerar?


Under 2021 så dödades 15 kvinnor av män som dom hade eller hade haft en relation med..

....jag kan inte minnas att jag sett ett enda inlägg om detta under året...

Varför?  

Varför får 15 kvinnor i Sverige dödas utan att vi andra blir HEEELT GALNA!!? 


Eller detta:


3170 anmälningar om våldtäkt mot barn gjordes det förra året, 

 134 fall ledde till fällande dom


Är det någon som sett så himla mycket inlägg och rubriker om det?


Jag vet inte vad som är mest katastrofalt, 

att det kom in 3170 anmälningar eller att bara 134 ledde till fällande dom....

I vilket fall som helst så borde vi i allra högsta grad bli så upprörda så att vi börjar nästan börjar glöda!!!


Men nej, det syns inte jättemycket om det heller....


 

MEN

 

när en hundvalp blir dränkt, ja då kan vi nästan få för oss att släppa både tv, dator och telefoner och gå man ur huse för att få fatt på den skyldige.....


Som sagt jag mår också illa av att djur far illa, att en hundvalp blir dränkt,  det är inte det...

.. men jag kan liksom inte låta bli att fundera över varför inte det andra berör och blir lika viralt liksom....?


Lite skeva är vi allt...


...om vi la tiden, alltså den tiden som vi lägger på att glo i våra telefoner, datorer, bloggen eller vad vi nu gör, på att se oss omkring och reagerar på andras dåliga eller bra beteenden en stund istället, skulle det kunna hända att något brott hade inte hade skett då.......

Att prata, lägga sig i lite men framför allt  inkludera människor i det verkliga livet kan göra underverk för både gärningsmän och offer tänker jag, och kanske till och med innan dom blir gärningsmän och offer...


I dina drömmar Jensan, tänker du nu såklart

Det finns ju för bövelen typ en miljon idioter därute och ännu fler blivande såna


Jamen, om man genom att se sig omkring och även lägga sig i saker och ting, kan hindra EN hundvalp från att bli dränkt, en kvinna från att bli dödad eller ett barn från våldtäkt, skulle inte det vara mer än helt suveränt?

Det är ju det där lilla som gör det stora liksom. 

Alla kan inte göra allt,  men alla kan göra något! (Klyscha jag vet, men ändå)


Reagera när du ser grannens ungars dåliga beteende

Reagera när du märker att en man har ett nedlåtande beteende gentemot kvinnor

Reagera vid minsta lilla misstanke om barn som far illa, hellre en gång för mycket


Oj, 

nu har jag ju visst glott i skärmen och skrivit en massa igen...

... så nu måste jag skynda mig ut och se vad folk har för sig och reagera lite..

...jobba lite måste jag ju också. Tårtor ska göras, degar och kakor ska bakas och smörgåsar ska fixas. 

Det är många människor gillar att unna sig något extra ibland, det är bra!


Tror absolut att man blir snällare och vänligare av ett och annat extrra fint och gott bakverk eller vad tror du?






Kärlek och Glädje åt ALLA!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar