måndag 18 juli 2022

vem som tjänar på det....

 Nu ska jag inte säga att detta är direkt fel kanske men visst måste det väl stickas lite i något mer öga än i mitt,  om man funderar lite närmare....

En bit av väg 23 mellan Huseby och Marklanda så byggs vägen om.  

Det blir tvåfiligt på sina ställen, det blir viltstängsel och fina avfarter och påfarter och så. 

Den vägen har ju verkligen ibland känts helt livsfarlig,  så det är finfint för mig och många andra som kör där varje dag att den fixas iordning så jag borde verkligen inte klaga




Fast som vanligt så har jag ett 


MEN.

(För jag tänker ju så mycket hela tiden)


För jag undrar 

VAR 

i samhället som vi anser att det på riktigt och VERKLIGEN

 har skitit sig, 

 där det är akut och behövs göras något drastiskt, omedelbums??


Är det några kilometer väg

eller 

skulle det möjligtvis kunna vara

I vården det har skitit sig kanske..

eller

Våldet och kriminaliteten månne..

eller pensionärernas levnadsstandard som skitit sig kanske...

Skolan?

MILJÖN 





Det är här det börjar stickas lite i ögonen på mig

när det läggs pengar på fel saker som tex att det byggs en fin väg..


Är det just nu verkligen rätt prioritering av pengar?

Jag bara undrar....


När svärmor ringer på larmet och ingen kommer


När skolan fortfarande inte alls är för alla, som det så fint heter


När man är livrädd för sin kommande förlossning för att det inte finns tillräckligt med plats och personal


När ungdomar (även vuxna såklart) inte får hjälp 

och tar till egna riktigt dåliga metoder för må bättre...

 

När djur och natur lider och

till och med

 försvinner mitt framför ögonen på oss


När "utanförmänniskor" tvingas fortsätta vara "utanförmänniskor" för det är inte högsta prioritet att få in dom i samhället på bästa sätt utefter deras förutsättningar såsom språk, handikapp och sjukdom till exempel





Vem, vilka och vad gynnas av vad egentligen?


Gynnas vården av den fina vägen? 

Minskar våldet genom den fina vägen?

Får pensionärerna mycket nytta av den kanske?

Men skolan då, fler lärare och bättre mat blir det väl av en finare väg?

Åtminstone så blir väl utsläppen mindre och miljön bättre....


NEEEJ!!!

Så är det faktiskt inte! 


Jag undrar verkligen NÄR och VEM som ska orka och våga vara obekväm och ta tag i VIKTIGA akuta saker på ett MYCKET mer drastiskt sätt och i rätt ordning

Jag har helt otroligt svårt att tycka att det är rätt att  prioritera att lägga närmare 160 miljoner kronor på några kilometer väg, när vården skriker, pensionärerna skriker, skolan skriker, våldsoffer skriker och MILJÖN är på väg åt helv..te på riktigt! 

Det sticks som bara den i mina ögon. 


När man ska göra ett större vägbygge så brukar det komma upp en massa information på en JÄTTEstor tavla för att alla ska se vad som händer och ha överseende medan dom bygger. Det är ju såklart bra,


MEN

Om man skulle ha struntat i ombyggnationen den stunden det tar att bygga om (ett par år)

Och så, 

Sätter vägverket istället upp en skylt med rejält sänkt hastighet dom extra livsfarliga kilometrarna och så skriver dom följande istället:

Prioriteringen måste bli fler köttbullar och kompententa lärare till skolbarnen och fler köttbullar och personal till pensionärerna. Fler kontroller av bilar som är  fulla med löst folk, vapen och knark. Fler vårdplatser och utsläppen MÅSTE minska!!! 

Därför har vi sänkt hastigheten på denna sträckan tills vi har löst lite andra större, akutare och viktigare problem. 

Du kommer kanske tappa två minuter på denna sträckan men å andra sidan så sparar du både pengar och miljö.

 Sen när vi börjar få lite ordning så kanske vi tar tag i ombygget av vägen och höjer hastigheten igen. Den som lever får se

Ha en bra dag!


Den skylten hade jag uppskattat och haft mycket mer förståelse för än följande: 


Här bygger vi ny säkrare väg. Vi har prioriterat att lägga 159 miljoner på några kilometer väg så att vi kan fortsätta köra fort och säkert.  Fast någon cykelväg vid sidan blir det ju såklart inte...


Sen kunde det ju också stå en skylt utanför Växjös kommunhus att det även där prioriterades en summa på över 500 miljoner för den byggnationen. Och så klart ny IT utrustning och nya möbler för 30 miljoner kronor också


När kommer det någon och talar om att vi måste sluta sitta i en massa möten som tar en jäkla massa tid och dessutom där det bestäms en massa idiotiska skitsaker om vart alla skattepengar ska ta vägen?


Hur länge ska miljön, vården, skolan, pensionärerna, invandrare och brottsoffer ta stryk innan det kommer någon och talar om att NU jäklar i havet måste vi göra något drastiskt! 



Så VEM tjänar på att man anlägger nya vägar för miljontalskronor?

Hamnar pengarna verkligen på rätt ställe just för tillfället?

Borde vi inte bara laga det som behöver lagas och istället för att bygga om och bygga nytt för miljontals och åter miljontals pengar och istället slänga upp ett gäng trettioskyltar där det inte just nu är lämpligt att stampa på gasen? 

Då mår miljön bättre, du kan lika gärna cykla, då mår folket bättre, pensionärer och andra kan också vistas på vägarna, vi blir rikare för vi hinner inte handla lika mycket och då sparar vi också miljön. Vi behöver inte jobba lika mycket heller för vi hinner ändå inte handla upp pengarna eftersom vi ska ta oss i trettiofart till jobbet....Det blir lättare för polisen att hinna upp tjuvar och banditer...Vi kommer antagligen att uppnå visionen om NOLL dödsolyckor på vägarna...

Så om vi gör det ett år eller ett par år så får vi ju pengar över till vård och skola tänkte jag....typ..


Okej, du kanske tyckte att jag överdrev lite och det gör jag ju kanske liiite....ibland...

...men jag kan bli så himla trött över att det inte händer något rejält där det VERKLIGEN behöver hända saker, NU!

 Ingen tar tag i någonting liksom, ja, förutom såna saker som inte hjälper något vidare för framtidens barn, och dagens pensionärer och vår natur och miljö!


Nej, högre straff och finare vägar, det ska vi ha möte om timme efter timmer sedan stå och gapa om...

...men det tycks ju hjälpa sådär för att få ordning på samhälle och miljö....


Då har ju ändå dom som ska bestämma i Växjö fått ett fint kommunhus att ha sina möten i,  för över 500 miljoner,  där bara möbler och utrustning kostade 30 miljoner....

Känns det som en vettig prioritering? 


VA?


HÅL I HUVUDET!




Jag säger som Elvira säger ibland:

 "När kommer egentligen mamma och pappa och tar tag i örat på hela "bestämmandekåren" och ryter till på skarpen, att nu räcker det, nu gör vi såhär"



Ja,  det var några av den tidiga morgonens tankar och bilder





Kärlek & Glädje åt alla!








2 kommentarer:

  1. Jag har precis som du kört denna väg och studerat vägbygget och funderat på hur olika delar står som proportion till varandra. Jag håller med dig i mångt jag mycket.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger helt orimliga prioriteringar🤯

      Radera