lördag 23 juli 2022

hur fattiga vi är




 Åå vad dyrt allting är...



Men är det verkligen det? 

Allt? 

Har vi inte råd?

Varför har vi inte råd?


Under 2020 så ökade försäljningen av snacks, godis och alkohol

Vi som är över 15 år drack 8.46 liter ren alkohol per person, och vi käkade 15 kilo godis per person ...godiset kostade oss över 2000 kronor på ett år...hur många kronor 8.46 liter ren alkohol kostar vet jag inte men jag tänker att om man mest gillar GT så tänker jag att en liter gin kostar väl i runda slängar 300 spänn i alla fall...så det blir ju också över 2000 kronor per person och år...

Med andra ord så är vi nu uppe i över fyratusen på godis och alkohol!! 

Men vi stannade inte riktigt där med onödiga inköp och intag, 

2019 så hjälptes vi åt att dricka "lite" alkoholfria drycker....

...smakar det så kostar det....närmare bestämt 29 miljarder kronor...

...om man slår ut det på 10 miljoner så blir väl det närmre 3000 kronor


Så okej då har vi helt plötsligt slösat bort 7000 kronor på något som är låååångt ifrån nödvändigt


Svensken slänger i genomsnitt 18 kg mat per år också....hm, vad kan det kosta då? 

Jag tänker att en handling för mig kanske väger typ 7-10 kg och kostar då i runda slängar 2000:- så två såna handlingar slänger jag då alltså...

Jaha, då kan vi lägga på 4000 kronor till på onödiga utgifter, då är vi uppe i 

11000 kronor om året...

Varje person slänger också lite kläder varje år...7.5 kg, varav 60 procent av dom inte ens är trasigt och kunde användas av någon annan...vad kan 7.5 kg kläder kosta då.....ingen aning faktiskt men jag skulle nog våga mig på en totalt okvalificerad gissning, över 3000 kronor...

Jaha då kan vi plussa på det på våra 11 000 kronor, då blir det 15 000 onödiga

pengar som bara försvunnit upp i rök....

...sen vad dom varorna har gjort för skada på miljön ska vi bara inte prata om....

eller...ett par nya jeans=12 000 liter vatten, 1.5 kg kemikalier, 10 kg växthusgaser...och utöver det...vem sydde dom?




Sen undrar jag hur mycket pengar vi dessutom lägger på typ, Mc Donalds, PizzaHut, KFC mfl.? Säkert kan vi plussa på någon tusenlapp till där...

Och, ja, just det, hemelektronik och inredning.....phu...jag blir ju helt svettig av att försöka hålla jämna steg med tusenlapparna som rasslar iväg....och miljön som får ta en jäkla massa stryk...

Och stressen av att bara handla allt det här istället för att bara gå ut i skogen med sin termos och sin lilla blåbärsburk


Snart är vi ju uppe i en månadslön om året i slöseri....


Assåå...sååå himla fattiga tycks vi faktiskt inte vara...

...åtminstone inte så fattiga att vi måste lipa för att vi måste betala lite mer för det miljömärkta eller åtminstone det Svenska?

Eller så att vi inte kan köpa hållbara produkter som både går att laga och använda länge, framför allt att använda slut på!


Så du kanske faktiskt kan strunta i att handla idag! I alla fall saker som du inte måste ha och dessutom slänger sen...

NÄÄÄ, 

Ut i skogen istället, fånga en miljömärkt kaninstek, fiska en fisk, spring en runda eller sitt bara njut och plocka med dig av det som finns vettja, blåbär, kantareller, hallon å sånt



          Kärlek & Glädje åt alla!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar