fredag 5 augusti 2022

vilka flaggor folkhälsomyndigheten borde ha på sina pressträffar i fortsättningen





Från första april 2022 så klassas ju inte covid längre som en samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom enligt regeringen och folkhälsomyndigheten


Men



Hur har vi påverkats av covid-19-pandemin egentligen?


Jag diskuterade lite med Jesus om det jag läst idag, han bryr sig inte nämnvärt, gillar ju såklart när vi är sjuka och är hemma...



Tex så skriver folkhälsomyndigheten:

*Främst dom unga mellan 16-29 år har förändrat sina levnadsvanor, mer godis och snacks tillsammans med mer stillasittande

*Mer oro och ångest hos personer i redan utsatta förhållanden, tex barn i familjer med våld och psykisk ohälsa och  hptqi-personer . SOS har fått fler samtal om larm om självmord

*främlingsfientlighet och ojämlikheten har ökat 

*våld mot kvinnor har ökat



Fortsättningsvis så skriver folkhälsomyndigheten också:

*Fysisk aktivitet har minskat och stillasittandet har ökat och även ojämlikheter i hälsa har ökat

Det framkommer också i en rapport som dom gjort att:

Nya behov har uppstått till följd av dom rekommenderade skyddsåtgärderna tex. 

*fullbelagda kvinnojourer

*ökat tryck på tjejjourer

*barn som far illa i hemmet

*kvinnor som far illa när förövaren är mer hemma

*ungdomar får inte ro till studier

*ökad alkoholkonsumtion bland unga gravida kvinnor

*fler som mår dåligt pga rekommendationer än pga covid



Okej, sen fortsätter jag att läsa på socialstyrelsens sida...

Dom fem vanligaste dödsorsakerna 2021 var:

1: Hjärt- och kärlsjukdomar (27 500 personer)

2: Tumörer (23 000 personer)

3: Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar

4: Sjukdomar i nervsystemet

5: Covid -19 (5 310 personer) 


och dessutom så fruktansvärt onödigt:

1 226 personer  som tog sitt liv 2021...fler än dubbelt så många män än kvinnor...


Kikade in lite på Statistiska centralbyråns sida också...

Under pandemiåret 2020 ökade den totala försäljningen av livsmedel och drycker. 

Mest ökade försäljningen av alkohol, den ökade med 13 procent, skriver SCB. 

Det året drack vi som var över 15 år,  8.46 liter ren alkohol per person 


Försäljningen av godis var 2318 kronor per person alltså typ 45 kronor i veckan, nästan 200 kronor i månaden

 Jordbruksverket skriver att vi åt ca 15 kilo godis per person det året..


15 kilo godis!

Å jag som trodde att jag bara åt en liten chokladkaka lite då och då?



Så här på morgonkvisten så kommer lite funderingar och en liten egen slutsats om det jag har läst om och som det inte, vad jag vet, har pratats så mycket om på folkhälsomyndigheternas pressträffar hittills. 

Jag ändå kan tycka att man i allra högsta grad borde ta upp och fokusera på  lite mer saker än bara :"vaccinera er!"  "Vaccinera er!", "vaccinera er!",  plus en hel del missvisande statistik om exempelvis dödsfall som orsakats av covid fast det i själva verket var dödsfall av annan orsak men som hade covid....

...eller ovaccinerade som hamnat på IVA som i själva verket kunde vara vaccinerade både en och två gånger....


Det är ju så himla, mycket mer än så, som borde tagits upp och sagts på dom där pressträffarna...eller? 


Jag tänker att folkhälsomyndigheten fortsättningsvis, om/när vi hamnar i en pandemi åtminstone överväger att ta upp lite andra saker också, 

tex. att :

Största dödsorsaken var och är fortfarande hjärt och kärlsjukdomar, följt av tumörer och psykiska sjukdomar! Med tanke på det, så är det kanske inte en stålande ide´ med en massa restriktioner och nedstängningar av samhället som inte verkar ha någon vidare positiv effekt..

Så istället för att bara stå och vifta med en slags flagga, "vaccineradigflaggan" så borde dom definitivt även vifta med: 

1: "Stannahemmaomdukännerdigsjukflagga"

2: "Stannahemmatillsduärfriskochendagtillflagga"

3: "Ätordentligtsovochmotionerochgåutflagga"

4: "Låtbliralkoholsomförsämrardittimmunförsvarbetydligtflagga"

5: "kramasalltvadduorkarmeddomdutyckeromflagga"

6: "varsnällmotdinfruochdinabarnflagga"

7: "låtvarochenbestämmaövervadsomskastoppasinisinaegnakropparutanattfrysautflagga"


En litet tillägg kunde dom också göra ( som jag läste på regeringens sida) : 

I januari i år skrev regeringen att det hittills har lagts 7.5 MILJARDER....hallå, 7.5 miljarder, på testning och smittspårning.  

Är vi säkra på att inte 7.5 miljarder kunde ha använts på ett annat och bättre sätt,  som exempelvis förebyggande hälsovård, som främjar folkhälsan och därmed också immunförsvaret så vi slipper vara en sån påfrestning på vården hela tiden.....

Jag menar att med folkhälsomyndighetens enkelspåriga tips, som bara har gått ut på vaccinering, vaccinering, vaccinering så framgår ju inte dom här andra viktiga sakerna jättetydligt precis,  fast dom verkligen borde det, eftersom det är det som på lång sikt skulle  förbättra folkhälsan, tänker jag,  istället för deras enkelspåriga tips som följs av en TYDLIGT FÖRSÄMRAD FOLKHÄLSA, på många olika sätt. 

Och i vanlig ordning så drabbar även detta kvinnor, barn och andra redan utsatta personer hårt..

Jag får inte ihop det...


Och ja, tillhör du riskgrupp och vill vaccinerar dig så ska du ju såklart göra det även om vissa anser att även det är galet...jag vet inte... 

Men jag kan titta in på läkemedelsverket och se att jag i min grupp dvs. (kvinnor mellan 50-59) fortfarande löper ungefär dubbelt så stor risk att få allvarlig biverkning av vaccinet än av själva covid-19...

Du kan själv gå in på läkemedelsverket och kolla i din åldersgrupp om du är lika nyfiken av dig som jag! 

 

Vad är en allvarlig misstänkt biverkning?

En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt viktig händelse


Om jag plussar ihop tre olika vacciner, rapporterade än så länge,  för kvinnor i min åldersgrupp 194 +907+232 så blir summan av allvarliga biverkningar 1333

Alltså 1333 allvarliga biverkningar, jämfört med 707 kvinnor i samma grupp som behövt intensivvård för covid


Vem väljer att köpa  lotten i lottståndet där nitlotterna är nästan dubbelt så många....


Men okej, om jag kunde vara säker på att jag inte fick Covid eller att jag inte smittade någon annan om jag var ordentligt vaccinerad så skulle inte detta inlägget ha samma upplägg..


men lite statistik till hittade jag innan tuppen vaknade...


Antal avlidna kvinnor fram till 28 mars i år i åldersgruppen 50-59 med covid, det behöver INTE betyda PGA covid,  är 124 stycken

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/


Totalt 4765 kvinnor avlidna MED covid tom. mars 2022

29.09 % av dom hade en underliggande sjukdom

56.08 % av dom hade två underliggande sjukdomar


Av ALLA som avled med covid som underliggande sjukdom första halvåret 2020 så hade 78 % vårdats inom slutenvården någon gång under 2015-2019


Så man skulle väl ändå kunna dra slutsatsen att det inte är så bra att få covid om man har underliggande sjukdomar då...ju...

Så ju bättre grundhälsa desto mindre risk att hamna i den statistiken...



Så oavsett vad du tycker om mina rader i dag, ja, jag vet att en del blir helt galna av mina tankar, fullt förståeligt,  jag blir också det ibland, 

 så skulle vi väl ändå kunde enas om att vi ska ta hand om oss själva och vår hälsa mycket bättre och mycket mer än vad vi gör och vi har gjort hittills, (det är aldrig försent att börja) och att vi ALLTID ska stanna hemma när vi är sjuka och stanna där tills vi är riktigt friska!?

 


Ja, mycket siffror och mycket rörigt var det i min hjärna denna morgon,

.. lite blandat med tankar om hur dyrt allt visst har blivit..

...fast jag vet inte riktigt om jag håller med...


Sannolikheten att det skulle komma några rader om det också, är nog ganska stor 😁


Nu ropar granntupparna: "kukkeliku klockan är sju" och det är hon faktiskt 


Nu ska det ätas frukost och laddas för trevligt bröllopspartaj



Kärlek & Glädje åt ALLA!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar