tisdag 8 februari 2022

Okej, jag vet att jag är skitjobbig, men man är ju som man är, och värre blir det förmodligen med åren...phu..

 Ja, jag har fattat,  jag VEEET att man inte får vara källkritisk vad gäller vaccin och pandemi,  trots att man i alla andra sammanhang blir totalt dumförklarad, om man inte är det, vad gäller ALLT, ALLTID,  annars?!. Lite märkligt ändå...

 Men hallå, man borde väl  åtminstone kunna få svar på några  frågor?


Och nej,  

jag är inte superskraj och rädd, för vare sig covid eller mRNAinjektionerna, även fast jag som tant i åldersgrupp 50-59 år kanske borde vara lite räddare för injektionen eftersom risken för allvarlig biverkning är större vad gäller injektionen,  än att bli drabbad av själva viruset (finns siffror på det på läkemedelsverket, ) Nu har jag ju dessutom "provat på" covid två gånger...precis som maken som är vaccinerad....


Men vad jag däremot är väldigt, väldigt rädd för är alla människor som tuggar i sig all information från media utan att blinka och dessutom ha mage att bli arg och sur på dom som faktiskt är nyfikna och vill titta lite bakom alla  rubriker och siffror som ensidigt presenteras. Som sågar en vid fotknölarna om man råkar undra lite...

Dom människorna kan jag bli väldans rädd för.

 Att liksom utan minsta lilla protest gå med på ett tvång som gör att vi helt plötsligt inte ska få bestämma över vad som ska stoppas in i våra egna kroppar!?   

Visst, visst, i Sverige kanske vi kommer att fortsätta få välja själva hur vi vill göra om det inte som i tex Österrike blir straffbart att inte trycka in injektioner. 

 MEN det innebär ju då att man inte riktigt får vara med i alla sammanhang om man inte vaccinerar sig...?

Är det då verkligen frivilligt att ta en injektion eller inte.....?  

Jag kan inte tycka att det är fritt val, hur jag än vänder och vrider...

Att man mer eller mindre vill tvinga unga friska människor till att ta injektioner som gör mer skada en nytta....

Just nu är dom inrapporterade siffrorna i Sverige för biverkningar över 95 000, för  allvarliga biverkningar är det 9554 personer och döda av vaccinet som just nu är inrapporterade är 370 stycken


Är det så himla konstigt att man blir liiiite granna fundersam? Varför blir inte alla det?

Lägg därtill att man nu säger att:

"Jo, vi släpper restriktionerna nu för att vi har varit så himla duktiga med att vaccinera oss och med att ha följt alla restriktioner så vi kan faktiskt öppna upp" 

Men alltså va?  

Ja, alltså,  jag tycker det är bra att det släpps, det är inte det,  men hallå, vaccinationer och restriktioner ...det har ju inte hjälpt ett smack mot smittspridning, det tycks ju ha varit helt onödigt lidande för både personer och ekonomi. 

VARFÖR står man och säger det? 

Smittspridningen är ju dessutom skyhög nu precis som vaccinationsgraden, så hur i hela friden går den ekvationen ihop,  att nedstängningar och vaccinationer minskat smittspridning????

 Näe.. jag vill ha en bättre förklaring på ALLT

Jag tycker det verkar som att inte allt kommer fram riktigt, att man faktiskt inte riktigt talar om hur det ligger till med allt..

Okej, så här:

Allt kanske är sant som presenteras, det är möjligt,  men precis som ungar gör när dom ska berätta något för sina föräldrar så berättar dom bara den sanning som dom vill att vi föräldrar vill höra,  men kanske inte berättar  ALL sanning... 

..den som också finns och som faktiskt i högsta grad är viktig!!


Tex:

Jag undrar verkligen angående en studie som stoppades... 

Man ville göra en stor studie på 1.7 miljoner svenskar där man ville jämföra säkerhet och effektivitet av dom tre godkända vaccinerna

Det är ju liksom SUPERINTRESSANT OCH RELEVANT! 

Eller?  

Det måste väl ändå alla tycka!

Men nej! 

Människor kan blir rädda för att vaccinera sig då eller så kan dom tappa förtroendet för myndigheter...?

Studien stoppades först av etikprövningsmyndigheten och efter överklagan där så fick man ändå rätt och man skulle få göra studien. 

Men nej, det gick inte ändå!

För då klev visst läkemedelsverket in och stoppade den  istället. 

En av dom som bestämde att man inte fick göra studien,  har jobbat många år på Astra Zenica, typ nio år...  Man kan ju bli lite, lite fundersam för mindre...   JÄV...typ...eller..?

Säg att det inte är sant! 


Och så undrar jag också hur det kommer sig att man är så himla noga med poängtera att vi måsta vaccinera oss för att minska smittspridning....men snälla nån, det känns ju som att ju mer vi vaccinerar desto mer spridning blir det....

Och så undrar jag hur det går för dom som är ovaccinerade.

 Alltså helt och hållet på riktigt....men det vet ju ingen,  för det verkar man inte vara intresserad av. 


DET ÄR SÅ KONSTIGT!?

 Hur kan man inte vilja veta det? 

Borde inte det vara utgångspunkten liksom? 

Hur det naturliga skyddet fungerar med immunitet och så...??


Nu kanske många tror att vet visst finns siffror på det, vad gäller ovaccinerade,  men NEJ och tyvärr. 


Dom som inte fått någon dos, dom som bara fått en dos och dom som fått två doser MEN det inte har gått två veckor sedan sist räknas som ovaccinerade!

HUR i jösse namn kan någon räknas in i gruppen ovaccinerad som till och med har fått två sprutor??? VA?

DET ÄR JU OCKSÅ SÅ KONSTIGT?!

Så det är alltså inte någon som har den blekast aning om hur den "ligan" klarat sig som inte har tagit någon injektion överhuvudtaget, eftersom även dom som tagit en och annan spruta hamnar i den "ligan" ...

..asså jag får verkligen inte i hop det

Men det går bra att diskriminera dom ovaccinerade...vilka det nu är....


Och så undrar jag vad gäller siffror som visar att det är MÅNGA fler ovaccinerade som dör på IVA...

Men om man dör på IVA och det är färre än tre som ligger där så räknas alla som ovaccinerade även om dom är sk. fullvaccinerade....

Och om man hamnar på IVA av andra anledningar men råkar ha covid då ligger man där för covid...enligt siffrorna då..


Och att man ska fortsätta diskriminera ovaccinerade....

Med tanke på hur himla många som är vaccinerade och hur himla mycket virus som sprids är det då inte troligt att det faktiskt är dom vaccinerade som sprider smittan och inte tvärtom....

Eftersom vaccinet dessutom ska vara så himla effektivt att man kanske inte ens märker att man är sjuk...?


Sen fattar jag liksom inte riktigt att man måste ta en tredje dos när man säger att två inte hjälper,  men en tredje av samma sak hjälper...mot vad...omicron är ju mildare än en vanlig influensa.....dessutom så hjälper ju inte dom första så länge, bara några månader ...

Ska vi då fortsätta med dom här injektionerna som snart är uppe i över nittiofemtusen biverkningar ...är det rimligt liksom....unga friska människor ....


Kan man bara få veta! 


Jag har i alla fall nästan lärt mig ett nytt ord under pandemin. Polarisering!  Och så har jag också lärt mig att jag tycker att demokrati och yttrandefrihet är om möjligt ännu viktigare nu än vad jag tyckte före pandemin,  då jag kanske mer tog det för givet.. 


Gå inte på allt jag skriver för jag kan ha fattat allt fel, var källkritisk vettja,  jag är varken forskare, läkare, statsepidemiolog, chef för något läkemedelsverk eller någon annan välutbildad människa,  bara en fortsatt nyfiken tant i mina bästa år som dock är både läskunnig, googlekunnig och skeptisk när något verkar alltför bra för att vara sant och att folk dessutom blir ologiskt sura när man påpekar det...då kan man dra öronen åt sig och  hoppa upp och sätta sig på att det finns mer bakom det som syns....


Ja, jag är jobbig , jag vet, jag blir liksom till och med trött på mig själv emellanåt..


Kan jag inte bara rätta in mig i ledet liksom...


NÄ, det kan jag faktiskt inte....

Jag undrar ju bara lite..


Och snälla nån, alla måste få göra som dom själva vill med sina egna kroppar.


 Det måste få vara så!


 Även om jag så klart gärna skulle tala om för många hur dom borde sköta sina kroppar liiite bättre för att vara liiiite mindre belastning för sjukvården....


Seså ut i skogen en sväng nu,

  där finns inte så mycket pandemi

mest sol och  friska vindar denna dag

 Det stärker immunförsvaret

 det kan du hoppa upp och sätta dig på!



Kärlek & Glädje åt ALLA! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar