måndag 2 november 2015

...... att få bukt med sockermonster och strunta i mattider.....



Eftersom jag är en person som nästan har kunnat döda för socker i alla dess former vet hur sjukt jobbigt det är! 
Nu vet jag hur man kan slippa det!

Här kommer lite allmänna råd följt av mina 10 enkla tips
som kan få vem som helst att må bättre, bli piggare och slippa sockersuget!

Det är inga hemligheter och det är inte svårt, bara att börja! 
Sätt igång! Du kommer att märka skillnad på en gång!

Strunta i regeln med att äta fyra till fem gånger om dagen, så som dietister och läkare ofta förespråkar! (Hjälp, nu kommer jag att bli halshuggen) 
Jag tror inte på det, äter du ordentligt när du är hungrig så blir du inte sugen på småmål!

Jag har märkt att  min kropp och i högsta grad hjärnan blir hyperstressad av att äta 4,5,6 gånger om dagen.....Ibland kanske det behövs men vissa dagar kan det räcka med två mål! Jo, det är sant! 

Efter att man kommit in i ett ordentligt ätande så går det även hur bra som helst att träna både en och två timmar utan vare sig energidrycker eller andra konstigheter! 

Jag vet, jag älskar långpass. Man klarar sig utmärkt på riktig mat! 

Får du ofta känslan av att: Nu faller jag ihop dör jag snart om jag inte får något att stoppa i munnen

Då kan jag ge mej sjutton på att du äter och dricker, för ofta och för dåligt och klent! Äter du klent och "light" så är risken väldigt stor att du blir klen, fet, lat och grinig och väldigt sötsugen!  Så enkelt är det!

Jag vet att, om man äter "tyngre" och kraftigare mål, utan konstigheter när man väl äter, så får man sällan känslan av att kunna döda för en chokladbit!!! (om man inte är kvinna och har pms för det tillhör undantagen....) 

Prova ett annat sätt att äta så får du se vettja! Börja i dag, vänta inte! 

Här kommer mina 10 superenkla tips:

1. Ät redig mat! 

2.Läs ALLTID , ALLA innehållsdeklarationer på ALLT! 
Är det något klurigt som du inte vet vad det är, ta reda på vad det är innan du stoppar det i munnen!
Bröd tex, borde ju bara innehålla vatten , jäst, mjöl, salt, men ack, nej. Läs!! Tro heller inte att tex  att skinka, bacon, köttbullar bara är kött för det är det inte, tro mej!  LÄS PÅ ALLT! ALLTID!

Om du tar varje del i innehållsdeklarationen och lägger upp i små högar framför dig, vilka högar skulle du äta???


3. Börja alltid dagen med en kraftig frukost! 

Jaha, ja, du är inte så hungrig på morgonen, nä, nä, men är det lag på att äta frukost kl.sex, sju, åtta eller nio? 
Nej, det är ingen lag på det.
Din kropp kanske inte behöver frukost förrän kl 11....känn efter! 

Huvudsaken är att du låter bli att tro: Ok, jag måste äta frukost fast jag inte är hungrig.  Jag får väl ta lite fil och flingor då....

Nej, nej, nej, det där  kommer bara väcka sockermonstret i dej! 

Bättre att strunta i den där lilla töntiga frukosten och bli riktigt hungrig och sedan äta kraftigt och ordentligt när du väl är hungrig på riktigt! Kanske du äter frukost klockan 12 när dom andra äter lunch.....vad vet jag....känn efter själv! Ibland är jag jättehungrig direkt när jag vaknar, då kanske jag äter upp gårdagens middag men ibland är jag inte hungrig och då väntar jag tills jag blir det! Jag kanske vill träna först. Så enkelt är det! 

4. Ät bara som sådant som du vet vad det är:  ägg, kött, fisk, bär, grönt, nötter, frön, grovt bröd utan socker eller andra otäcka tillsatser, använd smör (aldrig i livet något läskigt margarin) , välj feta och osötade mejeriprodukter, istället för dåligt bröd, sockertoppade mejeriprodukter, energidrycker och för mycket söta, besprutade frukter, då står du dig bättre och slipper få panikätattacker!  

5. Ät bara när du är hungrig i magen och ät då ordentligt och se till att bli mätt! Låt dig inte luras av när det bara är munnen och hjärnan som skriker efter "något litet". 
Man lär sig snabbt känna skillnad! Mage eller mun, mage eller mun....magen vill ha riktig mat och munnen och hjärnan vill ha snabba kickar!

6. Om du gillar frukt och bär så välj det i samband med ett rejält mål mat eller åtminstone tillsammans med frön, nötter eller grädde! Om du bara tar frukten eller bären utan något kraftigare tillbehör, när du är sugen, så kommer sockermonstret att se till så att den där kakan eller godisbiten snart hänger i mungipan på dig igen. 


7. Låt bli att äta när du bara är sugen,  för suget är bara kroppens sätt att lura till sig onyttigheter i form av socker av alla de slag! 

8. Lyssna på din kropp! Noga! Låt den inte lura dig! När den säger att den är hungrig så ät!!
 Ät ordentligt!! När den säger att den är sugen, så nonchalerar du den! Känn skillnaden på hunger och sug!  Kroppen är tyvärr lat och den vill ha socker men du bestämmer! Du vet ju att den mår bäst av rörelser och bra mat.

9. Välj i mesta möjliga mån krav och ekologiska produkter!

10. Rör på dig! Ju mer aktivt du rör på dig, desto lättare att känna skillnad på hunger och sug eftersom sötbegäret minskar betydligt och du blir i stället hungrig på riktigt, vid motion. 

Sedan vet jag, att ibland så kanske det är något tillfälle där man vill ha något extra! Ät det då, men välj det minst dåliga! 

Häromdagen köpte jag t.ex chips (händer kanske någon gång i halvåret) som var både kravmärkta och inga märkvärdiga ingredienser! Jag hittade även ekologiska popcorn! Istället för läskiga läsker...så blev det ekologisk jordgubbsaft, godare och bättre alternativ! Choklad brukar finnas någon variant som är både ekologisk och utan en massa konstigheter! Har även sett sega godisar som är betydligt bättre och med betydligt kortare innehållsdeklaration som även går att tyda.

En otroligt god, enkel, och förhållandevis nyttig fika/efterätt är att 
koka upp lite ekologisk grädde, lägg i en ekologisk chokladkaka så att den smälter, stoppa eventuellt en klick smör också,  doppa skivad frukt och bär! 
Det är mums på riktigt! 



Kärlekskickar och glädjekickar, utan gift åt alla!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar