torsdag 13 januari 2022

När man får onda ögat ...

Först blir jag mest ledsen...

..när jag får onda ögat med tillhörande kommentar i stil med att: "såna som jag,  gör att vården går på knäna...." 

...sen kaskar jag upp mig lite och då blir jag ganska arg och upprörd också



Jag anser att jag är rädd om mig, ingen annan är särskilt rädd om just mig när det väl kommer till kritan, och det varken vill jag eller begär jag heller,  så det måste jag ordna själv. 

Jo, min make då såklart, han är nog mer rädd om mig än sig själv💖


Men i det stora hela så måste jag själv ta mitt ansvar,  för min egen hälsa, vilket jag anser att jag gör

Man ska vara glad för sin kropp, ta hand om den, stärka den och vårda den inifrån och ut, nerifrån och upp


Jag försöker i det stora hela äta så bra som möjligt genom att undersöka och ta reda på innehåll i det jag stoppar i mig,  för att kunna göra så bra val som möjligt för kroppen

Klart att jag äter en och annan semla eller en och annan chokladkaka och frossar i knäck på julen

men till största delen så,

Jag dricker mindre än måttligt....förutom nån gång,  kanske lite omåttligt hehehe😜

Jag motionerar och får frisk luft så gott som dagligen

Jag slåss inte så ofta heller

Jag stressar sällan och sover/vilar 7-9 timmar per natt

Jag tar inga onödiga risker, som exempelvis i trafiken

Jag är inte så särskilt överviktig, lite mjuk här och där kanske, men ändå acceptabelt

Jag försöker göra saker jag mår bra av varje dag, sticka, springa, skriva, pussla, göra spellistor...å sånt...för att hålla stress borta

Ibland försöker jag till och med vara snäll också

Skänker ju ändå lite blod då och då

Jag försöker också att visa hänsyn och vara rädd om mina medmänniskor när jag känner mig krasslig. 

Jag stannar hemma

OCH  

jag stannar hemma tills jag är frisk.



Eftersom jag AVSKYR att vara sjuk, oavsett om det "bara" är en vanlig förkylning eller maginfluensa. 

Därför blir  jag  FETT sur när jag märker att folk runt mig inte är friska och ändå far omkring bland folk. 

Jag har alltid blivit sur för det och kommer alltid blir och vara sur för det. 


Så om jag skulle  vara den som bestämmer i hela den här pandemiskiten så skulle jag säga följande på nästa presskonferens:


1. STANNA HEMMA OM DU ÄR DET MINSTA LILLA SJUK. Stanna där tills du är FRISK 

2. VACCINERA DIG OM DU ÄR I RISKGRUPP ELLER för att du är rädd att bli allvarligt sjuk

3. TA EGET ANSVAR! Stärk dig inifrån och ut

4. OM alla följer ovanstående rekommendationer så kan vi både umgås, sporta, gå på teater, konserter, hockey, fika och käka på restaurang. 

5. Dom där vaccinationsbevisen glömmer vi,  det var bara korkat, SORRY, man får göra fel men det är ändå rätt bra att erkänna dom så att vi kan behålla ett hyfsat förtroende för myndigheter


6. PCR- testerna slopas eftersom dom inte gör att vi smittar mindre och blir friskare. Vi behöver och kommer att använda dom pengarna att lägga på vården i stället. 


Det råkar nämligen var så här att vi betalar ersättning till regionerna med 1400 kronor per PCR- test (finns att läsa på Folkhälsomyndigheten) och vi ser ju nu att dom testerna inte fyller så stor funktion och och pengarna behövs till annat. 

I det stora hela så har det dom senaste veckorna testats mellan 300 000 och 400 000 per vecka och det innebär en onödig kostnad på ungefär:  350 000*1400=490 000 000  kronor i veckan för testerna


490 000 000 I VECKAN PÅ TESTER


Eftersom det hela tiden talas om belastning på IVA så gjorde jag en liten googling på det också, hittade en siffra på vad det kostar: 40 000  per dygn.  

Det är mer i vissa fall men å andra sidan så såg jag en siffra på vad ett vårddygn i genomsnitt kostar och det var en siffra på 10 000 och för en del kanske ett vanligt vårddygn räcker..

Nåväl om jag räknar på 40 000 och delar det med  490 000 000 så får jag fram siffran 12 250

Då har vi ju alltså helt plötsligt fått loss 12 250 vårddygn per vecka på IVA! Istället för onödiga pcrtest


Just nu (eller igår) så har vi 101 personer på IVA,  vilket är 15 personer färre än förra veckan

Om dom behöver ligga kvar fyra veckor, typ 30 dagar så blir ju det 3030 dygn som dom behöver vård men då har vi ju ändå kapacitet till 12 250 gånger fyra (12 250 var ju en vecka) = 49 000 vårddygn

49 000-3030=45 970 

Så som det ser ut just nu med 101 personer på IVA så har vi 45 970 vårddygn kvar i månaden för dom som verkligen behöver istället för att lägga pengar på tester som vi inte ser gör så stor nytta, vet vi ens om det beror på covid att dom ligger där eller kan det vara pga något annat men att dom dessutom har covid och går under den inräkningen...jag pallar inte googla mer men varsågod, var och en kan googla och tänka själv lite också..



Och ni kvinnor som är mellan 50-59 år:

Det har vårdats 503 stycken på IVA för covid det är inte bra men det är 1061 kvinnor, i samma åldersgrupp  (enligt läkemedelsverkets sida) som fått allvarliga biverkningar av vaccinet. 

Som allvarlig biverkning räknas: "en sån som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinsk viktig händelse"

Så det ser ju ut som att det är lite mer belastning i vården för det ena....



Nåväl, 

fortsättningsvis så varnade EMA häromdagen för att för täta boooster-doster kan försvaga immunförsvaret. Metoden är inget lämpligt sätt att hantera pandemin, enligt myndigheten, som istället föreslår längre uppehåll mellan doserna, och dela ut dom först när den kalla årstiden inleds. Precis som hittills gjorts med tex, säsongsinfluensan.  


även experter på WHO säger att det inte är en hållbar strategi med upprepade boosterdoser. Dom säger i ett uttalande att det är "troligen varken lämpligt eller hållbart" 


Ja, allt jag har skrivit finns att hitta på läkemedelsverket, socialstyrelsen och svtnyheters coviduppdatering, ja inte uträkningarna då men siffrorna som jag räknat på står där


Och hörrni, som orkade läsa hit, jag kan absolut vara helt ute och cykla, för jag är varken läkare, forskare, stadsminister eller bra på matte. Dessutom, ibland så både skriver jag och pratar långt innan hjärnan tänkt färdigt. 

Men jag kan läsa och lyssna och jag kan googla och jag kan räkna,  i alla fall med kalkylatorn mobilen...

"Åsså" kan jag önska! 

Om jag kunde önska så skulle jag nog önska att jag lite oftare bara kunde följa strömmen utan att börja fundera och googla, det är ju mycket smidigare

Men vad tusan, man är ju som man är, bara att acceptera och gilla läget. Jag är inte så smidig som person helt enkelt

 Nu är det detta med covid som snurrar dag och natt, om några veckor eller redan morgon så är det något annat som upptar det mesta av mina tankar...nån stickning,  nåt trossamfund eller nåt märkligt uttalande nånstans....

...tex, varför heter det ätstörning, varför säger man så? Vem vill ha en störning? 

Alla andra gamla ord som inte passar så bra att säga byts ju ut, tex utvecklingsstörd och så varför byts inte ätstörd då? 

Ja, det snurrar mycket hit och dit, högt och lågt

Jag kan ha fel i mycket men när jag får onda ögat på mig som säger att det skulle vara på grund av mig som vården är överbelastad då tycker jag att man är lite granna orättvis ändå 

Vården var överbelastad redan för 20 år sedan så fort det blev influensatider eller föddes lite för många ungar, men det är inte på grund av influensa eller för mycket barnafödande som det krisar,  utan därför att vården är UNDERDIMENSIONERAD och oprioriterad sedan LÄNGE!

Även om jag just nu kan tänka mig att vårdpersonalens högsta önskan är att få bättre förutsättningar på jobbet vad gäller ALLT! 

Så tycker jag tycker jag att förutom att dom ska få det,  så bör dom också  få en rejäl slant från dom där PCR-testpengarna för all deras slit senaste åren


Förresten en liten positiv grej till: 

Friskis och Svettis och Folkhälsomyndigheten gjorde en studie i Stockholm som visade att risken för att  smittas av covid INTE ökade vid en träningsanläggning (finns också att läsa på FHM)

och då tänker jag att om det inte smittar där,  

varför ska man då skrämma upp folk så in i bomben och ha mer restriktioner och nedstängningar på träningsanläggningar, restauranger, kaféer, konserter allt trevligt?


 Det blir ju jättesvårt att överleva för dom, till ingen nytta liksom....

...usch riktigt dåligt med sån skrämselpropaganda!



Är det inte en mycket bättre ide,  

som jag nyss skrev, att

 ALLA 

tar ansvar och stannar hemma när dom är sjuka?

Och dessemellan tar hand om sig själva och har det roligt och gott!


 





Nähe,   

en himla tur att jag inte är stadsminister för nu måste jag nog sticka lite en stund istället,  innan jag går ut och blåser bort


Med största sannolikhet så kommer jag inte vara till någon större belastning för vården idag, fast det ska man ju inte säga för då ramlar man väl i duschen och bryter benen eller nåt...då kan det ju bli lite kostsamt

och man vill ju inte ha onda ögat för att man är en belastning för sjukvården, kanske ska strunta i duschen



Det är lite synd om honom ibland, han därbakom, den "osynligemannen",  
men hur trött han ändå blir på mig och min hjärna,  så får jag aldrig onda ögat👻💗
Ibland önskar jag att jag hade en liten, liten bit av hans "tadetmedrohjärna"




Kärlek & Glädje åt ALLA! 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar