onsdag 14 december 2022

Såg ett debattprogram om slöjförbud


En man som vill införa slöjförbud berättar från egen erfarenhet: 

"Flickorna som bar slöja var dom som var dom mest ofria, inte fick idrotta, inte fick vara med på resor,  inte fick vara med oss grabbar, inte fick vara med på idrotten, inte fick spela den och den musiken"

Jag hade velat fråga honom om han tror att ett slöjförbud skulle innebära att dom flickorna plötsligt får göra dessa saker? 


En  kvinna pratar om "värdegrund och jämställdhet mellan pojkar och flickor och att det är precis det som slöja går emot" 

Jag hade velat fråga lite mer vad hon menar med det. 

Tex.  är det inte religionen i sig och inte slöjan som går emot jämställdheten?

Sitter det verkligen i slöjan?

 Jag tänker att det sitter någon helt annanstans. 

 I religionen och huvudet på dom troende vuxna (männen?)


Jag kan inte riktigt se att det stora problemet ligger i att man tvingar flickor att bära slöja 

Jag tänker nog mer att problemet är att man tillåter att föräldrar prackar på barn religioner som INTE innebär jämställdhet


Det är väl isåfall här man bryter mot Sveriges värdegrunder och synen på jämställdhet, att man tillåter att vuxna prackar på barn gamla religoner till höger och vänster 


En annan man  undrar vad är skillnaden att en imam tvingar någon att bära slöja eller att staten tvingar till  att INTE bära slöja... 

Tvång som tvång...


Sen diskuterar två kvinnor feminism...men hör det hit... ?

I så fall så  behöver man väl ge sig på hela religionsgrejen tänker jag,  där  det ju inte jämställt 

NEJ, det är det inte


Så länge religioner ser ut som dom gör och har gjort i femtioelvatusen år,  så skulle jag gissa att ett  slöjförbud inte skulle hjälpa kvinnor att bli mer  jämställda och rättvist behandlade


Nä,  så länge vi har antika gamla religioner med regler där männen alltid har mer makt än kvinnorna och gärna vill bestämma över vad kvinnorna ska göra, vad dom inte ska göra, vad dom ska säja, inte säga, vad dom ska ha på sig eller inte ha på sig,  så kommer ett slöjförbud hjälpa föga till att föra jämställdheten framåt

Är verkligen slöjan  problemet? 

Är det inte religionen i sig och dom som har makten där,  som är det stora problemet?

Borde vi inte också börja med att sätta en religonåldersgräns på åtminstone 25 år...

Och borde vi inte börja styra upp männen mer och ha många fler debattprogram i hur dom beter sig och vill bestämma över kvinnor


För att återgå till slöjförbudfrågan

 Om det nu skulle bli slöjförbud i skolan.....hur blir det då om det ändå dyker upp en och annan flicka med slöja...? 

Ska lärarna vara moralpoliser då och slita av slöjan.....som i Iran fast tvärtom...

Och hur tror vi att dom andra barnen kommer att bemöta och bete sig mot flickorna med slöja...när dom vet att man inte får ha slöja...

Och hur gör vi med den som vill ha slöja av någon annan anledning...


Vill jag ha slöja så tänker jag ha slöja.  

Vill jag klättra i träd i ullkappa och röd toppluva eller gå naken i trädgården 

så vill jag det och tänker göra det

Så det så!

Så jäkla skönt att vara en "otroende"  grå kärring med snäll make

för då kan man  göra precis som man vill...ja nästan i alla fall


Jag älskar det!









Kärlek & Glädje åt ALLA!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar