fredag 23 oktober 2020

Manlighet....

Att vara manlig, är det positivt eller negativt.... eller vad är det ens.....

Jag har varit gift med Jonas ganska länge (typ drygt 20 år nånting) och vill gärna fortsätta vara gift med honom för att han är Jonas och han är manlig, ska jag ha en relation så måste det vara med en manlig en...



Men vad är då egentligen manlighet?

Det manligaste, manliga liksom?


Jag tänker så här:

Det manliga av manlighet och att våga/kunna vara mjukis och toffel utan att tappa manligheten......

..och hur lät det där...

...jag tänker att just den sk. manliga mannen har en stark, men  enklare mental styrka som liksom är svart eller vit.....
.... medan en kvinnas mentala styrka ofta är starkare men mer invecklad och raffinerad......


Manlighet tycker jag är när mannen inte håller på och  hävda sig genom att undvika:
blöjbyten , toalettstädning, handling, symaskinen, matlagning, dotterns dagliga hårflätning, sy gardiner eller packa barnens ryggsäckar....

Manlighet är när man vågar/klarar av att vara lite kvinnlig och "toffel" med ett skratt utan att på något vis tappa bort sig själv....


Manlighet för mig är när man inte har något som helst behov av att hävda sig genom tex:

att köra omkring i den flashigaste bilen
att alltid bära den snyggaste, dyraste slipsen
undvika dammsugaren
att hävda sig på bekostnad av andras svagheter
att klanka ner på bögar
att se sig själv som bättre på typ allt
att köpa en massa prylar
att vara svartsjuk 
att köra som en idiot
undvika rosa och blommiga kläder
alldeles för ofta måste ha en whiskey eller en öl i näven




Och ärligt talat...
...sedan är det ju såhär också om jag ska leva med en man som är manlig...
 ...nu vill väl många hugga huvudet av mig.....
och ja, jag vet, man inte kan få allt, men några grejer på önskelistan kan man väl ändå få...

Dom ska kunna typ allt
Dom får inte lipa för ingenting
Dom måste begripa sig på och ha överseende med PMS
Dom ska vara fysiskt starka
Dom ska vara snygga
Dom måste veta och känna på sig hur jag mår och känner......hela tiden...
Dom ska vara händiga
Dom ska vara duktiga på att laga mat
Dom ska gilla att prata och diskutera (eller åtminstone lyssna på mitt tugg...😂.)
Dom ska vara bra med barnen
Dom ska veta när jag säger att jag inte ska ha choklad menar att dom ska komma hem med lite choklad iaf
Dom sak vara bra i sängen
Dom ska vara roliga
Dom ska gilla löpning.....(åtminstone att jag löper..😉.)
Dom ska helst ha bra med pengar också
Dom ska vara hyfsat allmänbildade
Dom ska kunna ta kommandot i jobbiga situationer
Dom ska kunna trösta
Dom ska stå ut med att jag spelar jättehög musik som JAG gillar🙉
Dom ska köra bil bra och gärna
Dom ska kunna laga typ allt tekniskt
Dom ska vara trevliga mot dina kompisar och din mamma
Dom måste låta mig göra vad jag vill, som jag vill, men också våga säga stopp när det verkligen behövs
Dom ska veta när jag är ledsen och vill vara ifred ibland inte vara ifred...
Dom måste klia mig på ryggen jättemycket
osv osv osv

Det är väl inte så mycket begärt.....

Asså, det kan ju inte vara helt enkelt att vara man......inte i en relation med mig i alla fall....

(Undrar just hur Jonas sk.kravlista skulle se ut....eller det vill jag kanske inte veta, hahaha)

Fast det är inte alltid så lätt att vara kvinna heller.....så det så...men det tar vi en annan gång

Men det är ju inte alltid så lätt med relationer....

Fast det viktigaste är väl ändå att man hittar någon som passar en hyfsat och accepterar varandra som man är och låter varandra vara som man är, så länge bägge mår bra av det...

Sen huruvida just din man alltid har snyggaste, dyraste slipsen medan han sitter och bröölar framför sporten med ölen medan du själv står vid spisen för jämnan, samtidigt som du roddar ungar med lösnaglar på....
.
...om ni trivs med det så är ju det strålande...
....kanske har du också några förskräckliga egenheter ...
...acceptera...
.....i annat fall testa att byta man.....
....för att ändra på någon annan än sig själv är rätt svårt...


Sen spelar det väl egentligen ingen som helst roll vem som gör vad eller hur man är i en relation,  bara båda mår bra och trivs. 
Huruvida vem som sen gör det kvinnliga respektive manliga kan ju spela kvitta liksom....bara det flyyyyter hyfsat och att båda åtminstone har det mestadels trevligt och att ni fortsätter att älska varandra...




Hur tänker du? 







Kärlek & Glädje åt Alla!



















 


 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar