fredag 9 september 2022

Slutdebatten valet 2022

Efter att igår ha tittat på slutdebatten inför valet i morgon så blev jag lite (mycket) tröttare på vissa och lite säkrare på vilket val jag ska göra


En sak som jag funderade över när dom två timmarna var slut var, 

hur lite det talades om våld i hemmet, för alla tycker ju att det är VÄLDIGT viktig med trygghet och det var mycket fokus på våld,  

men då faktiskt mest gängkriminalitet



Var jag tvungen att snoka runt lite på google....

På NCK (uppsala universitet) kan man läsa: 

att förutom 15 kvinnor om året, 2017-2020, 15 kvinnor, har dödats av en partner eller före detta partner 

Så kan läsa på BRÅ att 23 500 anmälningar om misshandel mot kvinnor äldre än 18 år gjordes förra året, 

där hon var bekant med förövaren...och dom flesta anmäler inte...mörkertal...

(detta snuddade ju i alla fall C och MP vid.  Tack å lov,  att åtminstone någon tog upp det) 

Tror vi att dom här kvinnorna var trygga??


Så kan man fortsätta att kolla in statistik på BRÅ, det är ingen rolig läsning om man nu ska prata vidare om trygghet


24 310


Så många misshandelsbrott mot barn under 18 år, anmäldes under  2021

hallåå

24 310 barn och ungdomar!?


Ja, ja tänker du, dom flesta är ju ungdomar som är ute på stan och slåss till höger och vänster....


men 

NEJ det tror inte jag 



4 291 av dom var nämligen 0-6 år!! 


13 376 av dom var 7-14 år!!   


Tror vi att dom här båda åldersgrupperna ofta var ute på stan och fick stryk och efter det gjorde en anmälan??


Tror vi att dom kände sig speciellt trygga??




Om vi dessutom tillägger det som Björn Johansson kommit fram till (han är docent och mobbningsforskare vid Örebro universitet):


Omkring 45 barn beräknas ta sitt liv VARJE ÅR som en direkt följd av att dom mobbas!!


45 barn varje år!! 



Detta hörde vi inte ett pip om i gårdagens valdebatt och det är ju VÄLDIGT märkligt eftersom det är dom här barnen som ska växa upp och ta över....

Och vad gäller partiledarnas trygghetstugg...

Tror vi att dom här barnen som nu inte lever längre pga mobbing,  var trygga???


NEEEJ, INTE TRYGGA!

Dom har ju haft det

 rent FÖR jävligt!! 



Att gängkriminalitet och otryggheten i samhället är ett problem det vet vi ju alla för det matas vi ju med dagligen. 

 Men var startar det?

Någonstans startar ju allt

En eld blossar ju inte upp utan gnista liksom


Och jag undrar: 

Får vi stopp på barnmisshandel, kvinnomisshandel och mobbing

 genom

 lägre skatter, fler poliser, högre straff, billigare bensin?



 Jag känner mig väldigt tveksam faktiskt...men vad vet jag...


Jag undrar verkligen hur den ser ut och var den planen finns, 

planen för

 trygga kvinnor och barn i hemmiljö

och barn i skolmiljö?




Jag undrar också hur planen ser ut för skogen.

 För skogen är trygghet för mycket,

faktiskt nästan för

 allt!





Kärlek & Glädje åt ALLA!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar